Co mají společného zapalovače, foukací harmoniky a gramofony? Pokud očekáváte
vtipnou pointu, zklameme vás – společným jmenovatelem je pouze to, že na všech
těchto produktech už od počátku 20. století můžete najít jednoduché logo
švýcarské firmy Thorens. Ačkoliv první gramofon opustil firmu v roce 1903,
prvopočátky produkce najdeme v městě Sainte-Croix ještě o 20 let dříve. To je
věru úctyhodná tradice. A navíc přestože zdaleka nejvíce firmu proslavila výroba
gramofonů, k dostání je i omezený, ale o to precizněji pojatý sortiment
elektroniky nejvyšší kategorie. Nutno říci, že na jeden švýcarský podnik jde o
úctyhodný soubor skutečností.
Moderní doba přeje jednoduchým, rychlým a snadným řešením a mnoho takových se
objevuje i v oblasti přehrávání vinylových desek, která ještě ne tak dávno
platila za ráj milovníků pomalého, složitého a komplexního laborování se
správnými nastaveními a dalšími prvky. Proto i poměrně ortodoxní výrobce, jako
je právě švýcarský Thorens, nabízí ve svém katalogu dostupný, plně automatický
gramofon, na němž po vybalení stačí odvést minimum práce, a můžete se ponořit do
zvuku černých desek.
Model TD 240-2 je na první pohled konzervativní, velmi klasicky pojatý
gramofon. Nicméně přichází již osazený solidním raménkem i přenoskou, navíc
zcela seřízený, takže stačí udělat několik jednoduchých kroků dle návodu a začít
si jen užívat.
Důstojnému vzhledu TD 240-2 dominuje masivní sokl s rozměry 44 x 36 cm, spolu
s mocnými nožkami vysoký 12,5 cm. Zvláště v leskle černém provedení přímo září
hodnotou. I když nutno přiznat, že zrovna tahle varianta se zašpiní a zapráší
snad i při pouhém pohledu – pokud tedy nenajdete způsob, jak propašovat desku
pod zavřený protiprachový kryt. Mechanické stabilitě kromě umístění nožiček
v nejzazších rozích pomáhá i celková hmotnost 8,5 kg, z níž téměř 3/4 kilogramu
připadá na hliníkový talíř s průměrem 12". Ze zadní strany šasi vede napevno
připojený signálový kabel „tkaničkového" typu, externí napájecí zdroj pomáhá
udržet rušivé signály co nejdále od míst, kudy prochází signál.
Z výroby je gramofon osazen raménkem Thorens TP 19-1, na jehož headshell je
přimontována MM přenoska Audio Technica AT-95E. Vybavení je tedy vcelku
základní, plně však odpovídající cenové třídě a zaměření tohoto gramofonu. Pohon
skrytý v dutinách šasi je řešen klasickým plochým řemínkem, talíř pomocí něj
roztáčí elektronicky řízený DC motor. Umí pracovat ve třech rychlostech – 33 /
45 / 78 a uspokojí tak majitele všech druhů vinylů.
Pro ty, kteří se bojí, že by snad mohli mít jakýkoliv problém při nastavování
gramofonu, bychom měli popsat to, jak probíhalo úvodní kompletování a
seřizování. 1/ vybalení gramofonu, 2/ nasazení protiprachového krytu, 3/
nasazení talíře, 4/ otočení kolečka antiskatingu a přítlaku na hodnoty dle
manuálu, 5/ připojení napájecího zdroje a předzesilovače a konečně 6/ spuštění
prvního vinylu. Celá epizoda dohromady kvůli šetrnému rozbalování trvala asi pět
minut. Ano, od stavu „zabaleno" do stavu „hrajeme" pouhých pět minut, pokud
budete postupovat dle návodu.
Zvukové kvality Thorens TD 240-2 jsme posuzovali na integrovaných
zesilovačích Audiomat Opéra Reference 12 a NAD C370, signál jim připravoval
phono předzesilovač Blue Horizon Profono. Kabely mezi phonem a zesilovačem dodal
Eagle Cable, k reprosoustavám pak ProAc. O filtraci napájení se postaral Xindak
XF-2000B. Z reprosoustav jsme použili redakční Harbeth
Monitor 30 a Xavian
Bonbonus, krátce také aktivní Genelec G Two.
Krásný hlas Kate Bush v „The Sensual World" („The Sensual World" | 1989 | EMI
| 7 93078 1) se k vám nese velmi civilním, přirozeným způsobem. Je to i díky
skutečně skvělé mechanické stabilitě celého gramofonu, kolem kterého můžete
téměř tančit a přitom přenoska i díky dobře vyřešenému zavěšení zůstává v klidu.
To znamená, že čtení drážek probíhá v klidu a do přednesu se nemíchá nežádoucí
šum a ruch. Čistotu mechanické části Thorens TD 240-2 doplňuje střízlivý
charakter Audio Technica AT-95E, přenášející vokál s tonální věrností a se
slušným rozlišením v poměru k cenové třídě.
Aby nevznikl dojem, že TD 240-2 spolu s AT-95E nabízí sucharskou reprodukci
(byť o ždibec lepší přenoska typu Ortofon 2M Red by mohla být skvěle pojatému
šasi s dobrým raménkem ještě lepším partnerem), podívejme se na „Rhapsody in
Blue" (George Gershwin | Slovenská filharmonie | OPUS | 1975 | 9110 0385). Piano
Josefa Hály je autoritativní, barevně saturované, i když si Thorens drží
pečlivou kontrolu nad nahrávkou a nepřehání to ani s objemem, ani
s dramatičností reprodukce. V tomto klidném zvukovém rozpoložení ale o to více
vynikne dynamika nástroje, jednotlivé tančící tóny jsou skutečně samostatnými
zvuky, nesplývajícími ve zvukovou masu.
Závěsy vašich reprosoustav prověří i skvěle sejmutý masivní buben v úvodu
„Lion in Winter" (Bee Gees | „Trafalgar" | MFSL | 1-263). Potom už jistě
nebudete moci říct, že Thorens má nedostatek objemu nebo důrazu, jeho kontrola
ale odfiltruje nežádoucí nepřesnosti, takže zbude právě a jen to, co je na
nahrávce. Někomu se u vinylu může líbit právě onen příval něžného, vřelého
objemu, pak ale bude muset sáhnout po jiném gramofonu, jiné přenosce nebo třeba
po elektronkovém „barevném" phono předzesilovači. Umírněnější charakter
samotného přístroje ale dává o to více prostoru nahrávce, je-li navíc dobře
upravená jako právě celé album „Trafalgar", je to radost poslouchat – s výborným
Blue Horizon Profono vyniknou i drobné detaily, nahrávka zůstává čistá a
přehledná.
Thorens TD 240-2 si vede stejně dobře napříč celým pásmem, jak ukazuje
„Yebo!" (Art of Noise | „Below the Waste" | 1989 | Polydor | 839404-1). Mužský i
ženský vokál jsou nedílnou součástí homogenního zvuku, je mezi nimi ale dost
vzduchu, aby oba působily jako skutečné hlasy s hloubkou a objemem. Celkové
ladění opět sází spíše na realističnost, než na hezký, přibarvený přednes.
V nahrávce je díky přesné artikulaci syntetických tónů cítit precizní rytmus,
pulsující a strhující, dodávající nahrávce řád a plynulost. Vše je navíc snadno
čitelné, zvuky se neztrácí a mají svá jasné místa v prostoru i čase
nahrávky.
Kovové běsnění v úvodu slavné „Time" (Pink Floyd | „Dark Side of the Moon" |
1978 | Supraphon | 1 13 2224 ZD) má v sobě onu zvonivou naléhavost, přesto
zůstává naprosto neagresivní, hladké a čisté. Při prvním poslechu se vám sice
může zdát, že i když kov je tu skutečně kovem, tak trocha „akčnosti" a snad i
mírně tvrdší podání by reprodukci posunuly dopředu. Po delší době poslechu ale
naopak oceníte daný charakter, který není laděn na prvoplánové oslnění, ale
naopak ideálně vyhovuje dlouhým a dlouhým hodinám, stráveným roztáčením
vinylových placek.
Thorens TD 240-2 je nádherný gramofon – robustní, dobře zpracovaný, zvláště
v lesklém černém provedení jde o ztělesnění klasického noblesního pojetí.
Z výroby přichází také v podstatě seřízený (stačí následovat standardizovaný
manuál), vybavený solidním raménkem a ucházející, byť ne výjimečnou přenoskou
(ta by si snad jako jediná zasloužila, i kdyby to snad vedlo k vyšší ceně,
vyměnit za o kousek kvalitnější). Celé provedení je prostě určeno těm, kteří by
se do vinylu rádi zamilovali, ale jejich zkušenosti jsou zatím malé, případně
nemají přebytek času a vůle pohrávat si s různými kombinacemi mnoha nastavení,
aby dostali ze svého gramofonu to nejlepší (zájemcům o hraní je určen mechanický
protějšek TD 235). Plná automatizace provozu přináší instantní vinylovou radost,
navíc zabalenou do perfektní kontroly zvuku a příjemného, poklidného charakteru.
Za dané peníze je Thorens TD 240-2 cestou mezi dospělé gramofony s možností
pokročit na daném šasi v případě potřeby ještě výše.
Kč 15 790,- - základní černé provedení
Kč 16 990,- - americký ořech / lesklé černé provedení
--- --- --- --- ---
KLADY
+ elegantní klasický design
+ absolutní jednoduchost nastavení i provozu
+ poklidný, příjemný zvuk
+ přesná mechanika automatického spouštění a vypínání
ZÁPORY
- trochu lepší přenoska v základu by krásný gramofon skvěle doplnila
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
Horizon Trading Prague
www.horizontrading.cz –
horizontrading@email.cz