Scansonic S5 Active
- Autor: Daniel Březina
- Kategorie: Reprosoustavy regálové
Dánská značka Scansonic je známá svou produkcí dobře zaplatitelných produktů s kompaktními rozměry, portfolio sahá od malého příslušenství po klasické reprosoustavy. Jméno pak patří pod Dantax A/S, firmu založenou již v roce 1971 za účelem výroby hi-fi reprosoustav. Zhruba ve stejné době pak značku Scansonic založila jiná dánská tradiční firma - ScanSpeak; ten záhy (konkrétně v roce 1977) přešel pod křídla Dantax A/S. A když se ScanSpeak zase oddělil a přesel pod společnost VIFA, Scansonic už Dantaxu zůstal a dnes je tam po boku jmen jako Raidho nebo Ansuz Acoustics, které najdete i v ČR.
K nám se dostalo několik modelů Scansonic, mezi to nejzajímavější patří droboučké a nenápadné S5, konkrétně v modifikaci s vestavěnými zesilovači a Bluetooth konektivitou. A když říkáme droboučké, myslíme opravdu droboučké - S5 Active zaberou jen 15,1 x 22,3 x 21 cm (š x v x h) a váží něco přes 4 kg.
Téměř celou jejich přední plochu (pokud tedy není překryta mřížkou - ta mimochodem při pohledu zepředu snadno schová i konkrétní barvu včetně syté červené a bedničky tak nejsou zdaleka tak výrazné jak se může zdát, naopak jsou decentním doplňkem, což je u tohoto typu rozhodně plus) zabírají dva měniče - klasická kopulka tweeteru a středobas s výrazným závěsem.
Na straně zadní potom najdete bassreflex a buď pouze vaničku s párem terminálů (protože levý kanál je řešen jako klasicky pasivní), nebo solidní porci konektorů (to na pravém - master - kanálu). Jednak je tu krom Bluetooth široká paleta vstupních konektorů, ať už mluvíme o klasickém páru RCA konektorů nebo 3,5 mm stereo jacku z analogové sféry, nebo o optickém a koaxiálním digitálním vstupu. Připojíte tak jednoduše úplně všechno - škoda jen, že tu není asynchronní USB port pro přímé propojení s počítačem, postavit tyhle bedničky na stůl se totiž přímo nabízí. Dokonce by tomu nahrával i subwooferový výstup s možností basový zdroj uložit někam do rohu místnosti.
Komfort používání zajišťuje i mechanická regulace hlasitosti, respektive potenciometr - primární ovládání hlasitosti má sice na starosti digitální cesta a dálkové ovládání, ale můžete se díky správnému natočení ujistit, že S5 Active nebudou nikdy hrát příliš nahlas.
Na zadní straně dále najdete i pár výstupních reproterminálů, "pohánějících" levý kanál a u paty pak část věnovanou napájení - malý napájecí konektor, kolébkový vypínač a USB port, který poslouží k napájení externího zařízení typu dokovacího stojanu nebo něčeho podobného. Pro běžného člověka tak Scansonic nabízí až neuvěřitelnou flexibilitu za dané peníze.
Vrátíme-li se k celkovému dojmu, Scansonic S5 Active jsou velmi pěkné - korpus z MDF desek je slušně pevný a povrch je ošetřený bílou, černou nebo červenou barvou, zakrytou 8 vrstvami laku a vše vypadá jednoduše pěkně a moderně.
S5 Active jsou dvoupásmové a aktivní - měkké kopulky vysokotónových měničů mají průměr 2,5 cm a kónusy wooferů v odlévaných hliníkových koších dosahují průměru 13 cm. Reprosoustavy mají vestavěný zesilovací modul o výkonu 50 Wattů na kanál a přes aktivní koncepci výrobce uvádí i další parametry - impedance 8 Ohm přiznává propad na poloviční hodnotu, výhybka dělí práci mezi měniče na úrovni 4 500 Hz. Udávaný frekvenční rozsah 50 - 20 000 Hz neprovází žádný údaj o toleranci, ale i tak jde o poměrně slibné údaje.
Malé Scansonic S5 Active jsme poslouchali zejména s OPPO BDP-105D, Cambridge CXC nebo ASUS Xonar Essence One MUSES MKII či Marantz CD6006. Porovnávalo se s tradičními redakčními sestavami - Naim Nait XS + Naim FlatCap XS, s Cambridge CA80 nebo Norma Revo IPA-70B, u nichž hrály Harbeth Monitor 30, Xavian Perla nebo Xavian Premio. Propojeno bylo kabeláží od KrautWire, Monster Cable nebo Eagle Cable.
Možná je to nošení dříví do lesa, ale fyzikální pravidla reprosoustavám s tímto litrovým objemem (a zejména v této cenové třídě) nedovolují vyzářit dostatečně hluboké tóny, aby kupříkladu kontrabas ve "Spiritual" Hadena a Methenyho ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) působil dojmem adekvátně velkého a hutného nástroje. Nepřekvapí, že S5 Active tedy také nenabízí dostatečnou váhu a objem, na druhou stranu v rozumné blízkosti pocit nějaké té hloubky dodat zvládnou a i když subwoofer lze jen a pouze doporučit, na danou třídu je bas poměrně pevný a nezklame. Docela dobře se S5 Active popasovaly také s oddělením jednotlivých tónů.
Vokál v "Eat the Sun, part I" z "Under My Spell" Oskara Rózsy (2009 | Pavián Records | PM0042-2) byl až nečekaně organizovaný a vlastně tu bylo takové to kouzlo maličkých dvoupásmovek, které hlas umí jaksi přirozeně postavit dopředu a zaostřit - ano, i více než dostupné S5 Active mají pěkné středy, plně srovnatelné i s pasivními řešeními této cenové kategorie. Objemově je hlasu akorát a pokud nehrajete hodně nahlas, zůstává i celkem klidný a hladký, vlastně nekonfliktní a celkově má atributy, které byste asi za podobné peníze ani neočekávali - jednoduše dobré.
Nejvyšší tóny vibrafonu a činelů v "Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet (2008 | Prestige | 0888072306530) byly poněkud výraznější, opravdu nebojácně znělé a energické, ale naštěstí ještě ne otravné - S5 Active jsou vyladěny přeci jen spíš na celkovou příjemnost. Linka činelů sice nebyla vykreslená s celou svou bohatostí, nicméně kov vůbec nebyl špatný a i když vibrafon by snad mohl být o něco objemnější, opět to vůbec není špatné.
Hodnotit takhle dostupné a rozměrově skromné řešení z pohledu dynamiky na Mussorgského "Velké bráně kyjevské" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) je minimálně odvážné, ale nutno říct, že díky aktivnímu řešení ustály reprosoustavy nápor orchestru ve středním a nejvyšším pásmu celkem se ctí, dokonce tu byl cítit i určitý drajv - pochopitelně s narůstající vzdáleností energie klesá a v basech ji limituje objem reprosoustav, ale zase a znovu nutno říct, že za dané peníze a v kontextu svého konceptu S5 Active fungují a umí udržet hudbu pod stejnou či spíše i lepší kontrolou, než podobně velcí pasivní konkurenti.
U rozlišení platí v podstatě totéž, zpěv Benediktýnů z kláštera Santo Domingo de Silos v "Puer natus est nobis" ("Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725) byl slušně řízený a i když reprosoustavy nejsou analytické a nejdou ke kdovíjakým nuancím, vůbec to není zlé. Reprodukce je slušně čistá, slušně přehledná a zejména zblízka dobře čitelná a jakkoliv vám nezpůsobí husí kůži, rozhodně není plochá či nedostatečná - vlastně přesně opačně, jen stěží dostanete za podobné peníze něco lepšího. Sbor je stále spíše jednou entitou, ale tu a tam se skrze zpěv prodere odraz od stěn chrámového prostoru a podobně.
Podání prostoru pak má své kouzlo, kouzlo až monitorové. Pokud sedíte řekněme do 1,5 m od bedniček, pravolevý prostor v "Toujours" od Sabiny ("Collected_01" | 2015 | Naim Audio | naimcd215) se poskládá bezproblémově, přehledně a jasně, hloubku sice očekávat nemůžete, ovšem nástroje jsou dobře zakotvené na svých místech a dobře lokalizované - aktivní koncepce tu s přesností určitě velmi pomáhá. S5 Active jsou trochu citlivé na to, jak je natočíte a pro ideální podání prostoru si budete muset trochu pohrát s ideálním poslechovým trojúhelníkem. Pokud budete poslouchat z větší dálky, vše se přeci jen trošku rozvolní.
Když ale přijde na muziku typu "The bravery of being out of range" Rogera Waterse ("Amused to Death" | 1992 | Columbia | 468761 2), tempo, pevnost a rytmus jsou lepší, než je v dané třídě zvykem. Pokud byste podobný důraz a energii očekávali od sestavy zesilovače a pasivních reprosoustav, pravděpodobně to za dané peníze prostě nepůjde. Scansonic S5 Active se celkově příjemně poslouchají napříč žánry a napříč hlasitostmi krom těch vysokých.
Maličké Scansonic S5 Active fungují až překvapivě dobře po všech stránkách - jejich rozměry, solidní provedení a pěkná estetika je předurčují ke snadné integraci do interiéru, jejich soubor vstupů a funkcí zase dovoluje uspokojit nároky běžné domácnosti. A jejich zvuk z nich dělá v poměru k ceně parádní řešení na blízký poslech nebo do malých prostor, zejména když je doplníte subwooferem, doplňujícím nejspodnější pásmo, které prostě fyzikálně nejsou schopné dodat. Jejich tolerantní, mírně "hezké" ladění z nich dělá slušné reprodukční nástroje napříč žánry a celkově jsou v poměru cena / výkon prostě skvělé - v pasivním systému podobné cenové třídy jen stěží dosáhnete takové čistoty, kontroly a čitelnosti. S5 Active jsou důkazem, že i u "méně audiofilských" výrobců lze najít zajímavé produkty.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.
Naměřené hodnoty ukazují, že středobas sice začíná hrát na slibovaných 50 Hz, ale k plné práci se dostane až někde mezi 70 a 80 Hz. Tvar křivky pak celkem odpovídá jak poslechovému dojmu tak tomu, že jde o produkt zaměřený zjevně na to, aby hrál příjemně (= efektně) a zněle a ne aby byl studiovým nástrojem. Mít o kus více energie pásmo mezi 300 a 1 000 Hz, nebylo by už vůbec nač si za dané peníze stěžovat...
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ × ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]
Kč 10 990,-
FOTOGALERIE
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pohodlná možnost regulace přímo na reprosoustavách i dálkovým ovládáním
+ dostatek vstupů
+ za dané peníze jen těžko pořídíte zesilovač + bedničky se srovnatelnou čistotou
+ pěkný interiérový doplněk
ZÁPORY
- basu se jim dostatečně dostává jen v blízkém poli