„Bronzová" řada britských Monitor Audio je druhou nejzákladnější sérií, která naplňuje klasické proporce a linie, které od tradičního high fidelity čekáte (rozumějte – nejsou to už jen naleštěné, malé, stylové krabičky). Jsou, tak jako již testovaná řada Monitor Reference, zaměřeny hlavně na styl a eleganci v (téměř) nejdostupnější cenové třídě. Už od pohledu jsou tyhle sloupečky jednoznačně konzervativní stylová záležitost, z které dýchají anglické kořeny.
Vlastně je až překvapivé, jak elegantně mohou vypadat reprosoustavy i v jednoduše zaplatitelných vodách. Ostatně, designéři u Monitor Audio odvádí dobrou práci napříč všemi řadami a i Bronze BX5 jsou prostě hezkým kusem nábytku. Povrch evokuje hodnotné dřevo, až při bližším pohledu odhalíte, že jde o klasický vinyl. I svou strukturou ale působí natolik hezky, že z něj budete mít rozhodně dobrý pocit. Zajímavou volbou je gumový pásek na čelní hraně horní desky s vyhloubeným názvem firmy.
Bronze BX5 patří k subtilnějším sloupkům – však se šplhají pouze do výše 85 cm (s podstavcem 86,8 cm), šířka je nicotných 16,6 cm (21,5 cm) a hloubka 24,8 cm (28,2 cm). Díky váze 12 kg se s nimi snadno manipuluje, tato nižší váha odkazuje na použití MDF panelů jako základních prvků ozvučnice. Ta se drží tradičního pravého úhlu.
Přední desce dominuje trojice reproduktorů a bassreflex, všechny prvky jsou semknuté v podstatě jen v horní polovině. Zadní strana je pak působivá – na první dojem byste řekli, že je pokryta kůží, ale jde polymer. Zcela nahoře se otevírá druhý bassreflex s „prořezávaným" nátrubkem, který trošičku připomíná kávovou sušenku. Pohledem cestou dolů narazíte na dvojici šroubů, přidržující měniče ve správné poloze, dole u paty pak na bi-wiringové reproduktorové terminály slušných kvalit, obkroužené tenkou dvojitou kružnicí.
Vrátíme-li se zpět dopředu, upoutá rozhodně pohled trojice měničů, je jedno, zda jde o zlatě zbarvenou kopulku tweeteru C-CAM s průměrem 2,5 cm, nebo dva 14 cm měniče s membránami C-CAM konického tvaru. Jeden je určen basům, druhý středobasovému pásmu. Tweeter má díky vnitřním přepážkám vlastně svou vlastní pracovní komoru, proto také dvojice bassreflexových otvorů. C-CAM je materiál, který vznikl potažením slitiny hliníku a hořčíku vrstvičkou keramiky. V případě tweeteru je nahoře ještě vrstvička zlata pro další zpevnění. Vše doplňuje bassreflex HiVe druhé generace – jeho tvar má za úkol urychlit vzduch, plynoucí zevnitř reprosoustav a tím pocitově zvětšit dynamiku a rychlost basového pásma.
Reprososutavy nejen hezky vypadají, ale díky slušné konstrukci také nabízí až nečekaně dobré parametry. Třeba pracovní frekvenční rozsah v toleranci +/- 3 dB činí 36 – 30 000 Hz – to je na kompaktní sloupek rozhodně imponující. Budou se snadno rozehrávat díky citlivosti 90 dB (1W / 1m) a nepozlobí ani méně stabilní zesilovače díky impedanci 8 Ohm. Basový měnič vplývá do středů na hranici 400 Hz, ty zase do výšek kolem 3 200 Hz.
Monitor Audio Bronze BX5 jsme poslouchali ve společnosti firemních kolegů MR4, Dali Zensor 3, ale také Xavian Bonbonus a Harbeth Monitor 30. Z připojené elektroniky stojí za to jmenovat Naim Nait XS, Naim CD5si či NAD C370 a ASUS Xonar Essence One MUSES, z kabelů zase TelluriumQ, Eagle Cable, Monster Cable, QUAD, Naim či ProAc.
Útlý sloupek klame tělem a umí ze sebe díky preciznímu naladění „vytlačit" objem basu, který vás rozhodně zaskočí. Třeba v Gabrielově „The Barry Williams Show" („UP" | 2002 | Realworld | PGCD11) je cítit opravdu mohutná basová vlna, která zaplaví celou místnost, byť není skálopevně jistý, což se ovšem v této cenové třídě nedá čekat. Sykavky a činely jsou naopak velmi konkrétní a jisté, umně ale balancují na hraně a zůstávají v hájemství jemnosti. Vše navíc s klidem a lehkostí drží pěkně pohromadě.
Díky velkému objemu spodních frekvencí umí drobné sloupky vykouzlit i rozumně plný kontrabas, jak jsme si všimni v titulní skladbě desky „Radio Silence" od Neil Cowley Trio (2010 | Naim Jazz | naimcd147). Definice basu je slušná, byť naladění zjevně upřednostňuje hlavně klid, měkkost a objem před dramatickou úderností. Atmosféru jazzové nahrávky skvěle doplňuje celková hebkost a něha zvukového podání, také lehce vřelejší naladění. Hudba si tak prostě plyne, s lehkostí sametových závěsů nadnášených letním větříkem. Je to prostě moc příjemné a i když cítíte lehké zabarvení piana, bicích i kontrabasu, je to velmi decentní a nemáte pocit jakékoliv „špatnosti".
Výsledná kvalita poslechového zážitku také hodně závisí na použité elektronice, protože Monitor Audio Bronze BX5 jednoznačně sluší živější, klidně i ostřejší elektronika – charakter BX5 jakékoliv hrany zklidní a zjemní, zato reprodukce ožije. Třeba s NAD C370 měly sloupky zvláště při nižší hlasitosti tendenci být až příliš decentní, což nemusí být nutně každému po chuti. Třeba čisté, znělé vokály a tamburína v „The Man in the Middle" od Bee Gees („This is where I came in" | 2000 | Polydor | 549 626-2) doplňuje trochu líný činel, kterému prostě musíte elektronikou trošičku pomoct. Celý přednes je snadno srozumitelný a nadýchaný, lehký; je to takový ten druh reprodukce, kterou můžete bud vnímat jen okrajově, kdesi na pozadí, jako tichoučký ševel, ale stejně snadno a přirozeně se mu lze plně a soustředěně věnovat. Není to však automaticky strhující a přitažlivý přednes – díky tomu můžete ale opravdu poslouchat bez časového omezení.
Ačkoliv spodní oktávy umí Bronze BX5 řádně „nafouknout", třeba piano Chicka Corey v duetu s Bobby McFerrinem „Even for Me" („The Story of Jazz" | 2000 | EMI | 724357607223) je jednoduše kompaktnější, menší, než nástroj skutečný. Přednes trochu připomíná menší monitory s připojeným subwooferem, steřdo-výšky jsou velmi homogenní a McFerrinův vokál je velmi přesný a prokreslený. Neznamená to high endové prokreslení do miniaturních detailů, tyhle sloupky od Monitor Audio nejsou chladně analytické, naopak se snaží o příjemně muzikální podání celku, detaily se necpou dopředu, spíše pozvolna vyplývají.
Celistvá uklidněnost se projevuje i při reprodukci rockové hudby typu „Flip the Switch" od Rolling Stones („No Security" | 1998 | Virgin | 7243 8 46740 2 1). Nezískáte pocit tahu na branku, zato se budete moci snadno věnovat každému nástroji, ty navíc mají rozumnou dávku energie a díky čistotě vyniknou i při nižší hlasitosti. Vůbec organizace vůbec není špatná, reprosoustavy se zjevně velmi snadno řídí.
Jak už bylo řečeno, zvuk je jak organizovaný, tak je relativně objemný, takže v kontextu dané cenové třídy můžeme pochválit i vyznění podání orchestru – třeba Mozartova „Klavírního koncertu #21, K467" v podání Mitsuoko Uchida. Piano ukazuje, že středo-výšková sekce je přeci jen o vlas prezentnější, než bas (toho je ale zase hodně). Přednes je velmi kompaktní, může za to již zmiňovaný až monitorový zvuk, dynamika je bezproblémová, nástroje působí příjemně živě, což je určitě hezké, vezmeme-li v potaz velikost ozvučnice. Ani tady vás hudba nezavalí, zato je dobře rozprostřená, soudržná a přehledná – poklidná, uvolněná charakteristika zvuku je patrná i zde.
Monitor Audio Bronze BX5 jsou pohledné a překvapující – i když si tyhle sloupky na nic nehrají, potěší vás povrchovou úpravou i celkovým elegantním vzhledem, který působí hodnotně, navíc díky kompaktním rozměrům zapadnou nenápadně do jakéhokoliv prostoru. Snad i proto vás opravdu překvapí, jak objemný bas dokáže vyzářit nevelký měnič. Nebo to, jak „monitorově" působí pásmo středů a výšek. Navíc lehký, čistý a velmi uvolněný zvuk se snadno poslouchá a i když se spíše nedočkáte zvukové smršti, má právě tohle velmi nekonfliktní ladění své kouzlo v každodenním shonu a ruchu.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]
Kč 17 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pěkný vzhled i výrobní kvalita
+ lehký zvuk
+ hrají příjemně a klidně
+ velmi pěkné středy
ZÁPORY
- hrají trochu rezervovaně, budete jim muset dopřát „akční" zesilovač