Co mají společného zapalovače, foukací harmoniky a gramofony? Pokud očekáváte vtipnou pointu, zklameme vás – společným jmenovatelem je pouze to, že na všech těchto produktech už od počátku 20. století můžete najít jednoduché logo švýcarské firmy Thorens. Ačkoliv první gramofon opustil firmu v roce 1903, prvopočátky produkce najdeme v městě Sainte-Croix ještě o 20 let dříve. To je věru úctyhodná tradice. A navíc přestože zdaleka nejvíce firmu proslavila výroba gramofonů, k dostání je i omezený, ale o to precizněji pojatý sortiment elektroniky nejvyšší kategorie. Nutno říci, že na jeden švýcarský podnik jde o úctyhodný soubor skutečností.
Moderní doba přeje jednoduchým, rychlým a snadným řešením a mnoho takových se objevuje i v oblasti přehrávání vinylových desek, která ještě ne tak dávno platila za ráj milovníků pomalého, složitého a komplexního laborování se správnými nastaveními a dalšími prvky. Proto i poměrně ortodoxní výrobce, jako je právě švýcarský Thorens, nabízí ve svém katalogu dostupný, plně automatický gramofon, na němž po vybalení stačí odvést minimum práce, a můžete se ponořit do zvuku černých desek.
Model TD 240-2 je na první pohled konzervativní, velmi klasicky pojatý gramofon. Nicméně přichází již osazený solidním raménkem i přenoskou, navíc zcela seřízený, takže stačí udělat několik jednoduchých kroků dle návodu a začít si jen užívat.
Důstojnému vzhledu TD 240-2 dominuje masivní sokl s rozměry 44 x 36 cm, spolu s mocnými nožkami vysoký 12,5 cm. Zvláště v leskle černém provedení přímo září hodnotou. I když nutno přiznat, že zrovna tahle varianta se zašpiní a zapráší snad i při pouhém pohledu – pokud tedy nenajdete způsob, jak propašovat desku pod zavřený protiprachový kryt. Mechanické stabilitě kromě umístění nožiček v nejzazších rozích pomáhá i celková hmotnost 8,5 kg, z níž téměř 3/4 kilogramu připadá na hliníkový talíř s průměrem 12". Ze zadní strany šasi vede napevno připojený signálový kabel „tkaničkového" typu, externí napájecí zdroj pomáhá udržet rušivé signály co nejdále od míst, kudy prochází signál.
Z výroby je gramofon osazen raménkem Thorens TP 19-1, na jehož headshell je přimontována MM přenoska Audio Technica AT-95E. Vybavení je tedy vcelku základní, plně však odpovídající cenové třídě a zaměření tohoto gramofonu. Pohon skrytý v dutinách šasi je řešen klasickým plochým řemínkem, talíř pomocí něj roztáčí elektronicky řízený DC motor. Umí pracovat ve třech rychlostech – 33 / 45 / 78 a uspokojí tak majitele všech druhů vinylů.
Pro ty, kteří se bojí, že by snad mohli mít jakýkoliv problém při nastavování gramofonu, bychom měli popsat to, jak probíhalo úvodní kompletování a seřizování. 1/ vybalení gramofonu, 2/ nasazení protiprachového krytu, 3/ nasazení talíře, 4/ otočení kolečka antiskatingu a přítlaku na hodnoty dle manuálu, 5/ připojení napájecího zdroje a předzesilovače a konečně 6/ spuštění prvního vinylu. Celá epizoda dohromady kvůli šetrnému rozbalování trvala asi pět minut. Ano, od stavu „zabaleno" do stavu „hrajeme" pouhých pět minut, pokud budete postupovat dle návodu.
Zvukové kvality Thorens TD 240-2 jsme posuzovali na integrovaných zesilovačích Audiomat Opéra Reference 12 a NAD C370, signál jim připravoval phono předzesilovač Blue Horizon Profono. Kabely mezi phonem a zesilovačem dodal Eagle Cable, k reprosoustavám pak ProAc. O filtraci napájení se postaral Xindak XF-2000B. Z reprosoustav jsme použili redakční Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus, krátce také aktivní Genelec G Two.
Krásný hlas Kate Bush v „The Sensual World" („The Sensual World" | 1989 | EMI | 7 93078 1) se k vám nese velmi civilním, přirozeným způsobem. Je to i díky skutečně skvělé mechanické stabilitě celého gramofonu, kolem kterého můžete téměř tančit a přitom přenoska i díky dobře vyřešenému zavěšení zůstává v klidu. To znamená, že čtení drážek probíhá v klidu a do přednesu se nemíchá nežádoucí šum a ruch. Čistotu mechanické části Thorens TD 240-2 doplňuje střízlivý charakter Audio Technica AT-95E, přenášející vokál s tonální věrností a se slušným rozlišením v poměru k cenové třídě.
Aby nevznikl dojem, že TD 240-2 spolu s AT-95E nabízí sucharskou reprodukci (byť o ždibec lepší přenoska typu Ortofon 2M Red by mohla být skvěle pojatému šasi s dobrým raménkem ještě lepším partnerem), podívejme se na „Rhapsody in Blue" (George Gershwin | Slovenská filharmonie | OPUS | 1975 | 9110 0385). Piano Josefa Hály je autoritativní, barevně saturované, i když si Thorens drží pečlivou kontrolu nad nahrávkou a nepřehání to ani s objemem, ani s dramatičností reprodukce. V tomto klidném zvukovém rozpoložení ale o to více vynikne dynamika nástroje, jednotlivé tančící tóny jsou skutečně samostatnými zvuky, nesplývajícími ve zvukovou masu.
Závěsy vašich reprosoustav prověří i skvěle sejmutý masivní buben v úvodu „Lion in Winter" (Bee Gees | „Trafalgar" | MFSL | 1-263). Potom už jistě nebudete moci říct, že Thorens má nedostatek objemu nebo důrazu, jeho kontrola ale odfiltruje nežádoucí nepřesnosti, takže zbude právě a jen to, co je na nahrávce. Někomu se u vinylu může líbit právě onen příval něžného, vřelého objemu, pak ale bude muset sáhnout po jiném gramofonu, jiné přenosce nebo třeba po elektronkovém „barevném" phono předzesilovači. Umírněnější charakter samotného přístroje ale dává o to více prostoru nahrávce, je-li navíc dobře upravená jako právě celé album „Trafalgar", je to radost poslouchat – s výborným Blue Horizon Profono vyniknou i drobné detaily, nahrávka zůstává čistá a přehledná.
Thorens TD 240-2 si vede stejně dobře napříč celým pásmem, jak ukazuje „Yebo!" (Art of Noise | „Below the Waste" | 1989 | Polydor | 839404-1). Mužský i ženský vokál jsou nedílnou součástí homogenního zvuku, je mezi nimi ale dost vzduchu, aby oba působily jako skutečné hlasy s hloubkou a objemem. Celkové ladění opět sází spíše na realističnost, než na hezký, přibarvený přednes. V nahrávce je díky přesné artikulaci syntetických tónů cítit precizní rytmus, pulsující a strhující, dodávající nahrávce řád a plynulost. Vše je navíc snadno čitelné, zvuky se neztrácí a mají svá jasné místa v prostoru i čase nahrávky.
Kovové běsnění v úvodu slavné „Time" (Pink Floyd | „Dark Side of the Moon" | 1978 | Supraphon | 1 13 2224 ZD) má v sobě onu zvonivou naléhavost, přesto zůstává naprosto neagresivní, hladké a čisté. Při prvním poslechu se vám sice může zdát, že i když kov je tu skutečně kovem, tak trocha „akčnosti" a snad i mírně tvrdší podání by reprodukci posunuly dopředu. Po delší době poslechu ale naopak oceníte daný charakter, který není laděn na prvoplánové oslnění, ale naopak ideálně vyhovuje dlouhým a dlouhým hodinám, stráveným roztáčením vinylových placek.
Thorens TD 240-2 je nádherný gramofon – robustní, dobře zpracovaný, zvláště v lesklém černém provedení jde o ztělesnění klasického noblesního pojetí. Z výroby přichází také v podstatě seřízený (stačí následovat standardizovaný manuál), vybavený solidním raménkem a ucházející, byť ne výjimečnou přenoskou (ta by si snad jako jediná zasloužila, i kdyby to snad vedlo k vyšší ceně, vyměnit za o kousek kvalitnější). Celé provedení je prostě určeno těm, kteří by se do vinylu rádi zamilovali, ale jejich zkušenosti jsou zatím malé, případně nemají přebytek času a vůle pohrávat si s různými kombinacemi mnoha nastavení, aby dostali ze svého gramofonu to nejlepší (zájemcům o hraní je určen mechanický protějšek TD 235). Plná automatizace provozu přináší instantní vinylovou radost, navíc zabalenou do perfektní kontroly zvuku a příjemného, poklidného charakteru. Za dané peníze je Thorens TD 240-2 cestou mezi dospělé gramofony s možností pokročit na daném šasi v případě potřeby ještě výše.
Kč 15 790,- - základní černé provedení
Kč 16 990,- - americký ořech / lesklé černé provedení
--- --- --- --- ---
KLADY
+ elegantní klasický design
+ absolutní jednoduchost nastavení i provozu
+ poklidný, příjemný zvuk
+ přesná mechanika automatického spouštění a vypínání
ZÁPORY
- trochu lepší přenoska v základu by krásný gramofon skvěle doplnila
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
Horizon Trading Prague
www.horizontrading.cz – horizontrading@email.cz
+420 222 715 959